Minulá sezóna IBU Cupu byla ve znamení testování nových disciplín. Poprvé se jely zkrácené vytrvalostní závody, hromadné starty pro 60 účastníků a smíšené štafety v obráceném gardu. Už o rok dříve se testoval supersprint. Všechny tyto formáty mají i nadále zelenou.
Pravdou je, že například hromadné starty pro 60 biatlonistů na začátku nevzbudily úplné nadšení. „Sportovci i trenéři jsou vždycky na začátku trochu skeptičtí. Po testech jsme ale měli dobré ohlasy. Týmy vidí benefity nových formátů, tak jako například u zkrácených vytrvalostních závodů v Canmore,“ připomíná sportovní ředitel IBU Felix Bitterling, že v Kanadě se mohlo závodit jen díky zkrácení závodů na 15, resp. 12,5 km, přičemž za chybu se připočítávalo 45 sekund.
Nakonec i premiéra zmíněných hromadných startů v druholigovém seriálu dopadla dobře. Týmy kvitují, že si díky úpravě vyzkouší tuto disciplínu i mladší závodníci.
Formát supersprintu byl po připomínkách závodníků a trenérů upraven, délka kvalifikace i finále byla v minulé sezóně 3 km a 5 km, biatlonisté měli k dispozici na každé střelbě jen jeden náhradní náboj. IBU těší, že v této specifické disciplíně můžou uspět i ti, co obvykle nejvyšší příčky neatakují.
Ke kosmetické změně by mohlo dojít u smíšené štafety. Kongres bude schvalovat sjednocení délky úseků. Pokud budou začínat ženy, pojedou se 2km okruhy. V opačném případě by se jelo na 2,5km okruzích. IBU tím chce předejít zmatkům při dojíždění závodníků o kolo.
Zavedení supersprintu a hromadného startu pro 60 účastníků do Světového poháru zatím není na pořadu dne. „Chceme posbírat víc zkušeností, než tyto formáty zařadíme na nejvyšší level. Nic nás nehoní,“ vysvětluje Bitterling.
Nevylučuje ale, že by se tyto nebo jiné novinky mohly v elitním seriálu objevit. „Po úspěšném otestování je možné, že tyto disciplíny čas od času uvidíme ve Světovém poháru. Biatlon se musí neustále rozvíjet. Klíčové je najít rovnováhu mezi tradičními formáty, které udělaly z biatlonu tak úspěšný sport, a novými formáty, které můžou slavit úspěch v budoucnu,“ je si vědom Felix Bitterling.
Zdroj: IBU
Foto: Start smíšených dvojic (Autor: Petr Slavík)
No bodejť by páni bafuňáři přiznali, že protlačujou zhovadilosti.
Např.(cituji): “Ke kosmetické změně by mohlo dojít u smíšené štafety. Kongres bude schvalovat sjednocení délky úseků. Pokud budou začínat ženy, pojedou se 2km okruhy. V opačném případě by se jelo na 2,5km okruzích. IBU tím chce předejít zmatkům při dojíždění závodníků o kolo.”
Jde hned o dvojnásobný nesmysl: 1.) není znám případ, že by některý tým byl předjet o kolo v prvních dvou úsecích, takže zmatky při dojíždění (ale správně: předjíždění) závodníků o kolo mohou vzniknout jen v hlavách funkcionářů IBU… A za 2.) různá délka úseků štafet žen a mužů vznikla jako odezva různých délek “individuálních” závodů (přeloženo pro bafuňáře “ženy jezdí kratší vzdálenosti”.
Finanční zájmy funkcionářů IBU opět umlčují jejich IQ (pokud vůbec nějaké mají) a výslednými výstupy se řadí na roveň výroků amerických feministek, genderových pomatenců či bývalých předpisů EU o zakřivení banánů.
A je zajímavé a podivné, že zatímco u smíšených štafet “chce IBU předejít zmatkům při dojíždění závodníků o kolo”, tak u hromadného startu pro 60 účastníků jim toto nebezpečí nevadí, ačkoliv možnosti “smíchání” jsou tu daleko vyšší.
Logická námitka, že od uhlídání pořadí jsou rozhodčí, ovšem platí i pro smíšené štafety!!
Funkcionáři IBU si opět prosazují, co se jim zrovna hodí a zas a znovu dělají z ostatních lidí blbce…! Vstanou noví Bessebegové?? Opravdu se něco změnilo? Vytváření nových disciplin vypadá jako kouřová clona…